| start |    | kaz |    | ah |    | smartschool |   

KazKlas?

Mee met de vernieuwing van het secundair onderwijs 

Klik hier onze folder aan

De voorbije jaren werd heel wat gedebatteerd over de modernisering van het secundair onderwijs. Vrij recent hakte de regering de knoop door en stelde een indeling van de studierichtingen voorop in acht domeinen: STEM, maatschappij & welzijn, sport, land- & tuinbouw, economie & organisatie, taal & cultuur, kunst & creatie, voeding & horeca.

Het Koninklijk Atheneum Zottegem heeft dan ook een visie uitgewerkt waarbij op twee locaties – Zottegem en Herzele – vijf domeinen zullen worden aangeboden. Op de campus te Herzele richten we vanaf de tweede graad studierichtingen in uit de domeinen STEM, sport, en maatschappij & welzijn.

In de eerste graad a-stroom werken we verder met de brede basisvorming. In het eerste jaar ligt het basispakket van 28 lesuren wettelijk vast. De overige vier uur vult elke leerling op campus Herzele in met een optie naar keuze, geleid door zijn interesses en zijn talenten. In het tweede jaar a-stroom bestaat het basispakket uit 26 uur en kunnen de leerlingen voor de resterende zes uur een optie kiezen.

Nieuwe didactische aanpak

Vanaf 1 september 2017 gaan we op de campus te Herzele ook van start met een totaal nieuwe aanpak, waarbij we de klassieke opdeling in lesuren en vakken doorbreken. Een kernteam van drie leerkrachten zal instaan voor de cluster wetenschappen/techniek, met daarin de vakken wiskunde, natuurwetenschappen, aardrijkskunde en techniek. Een tweede kernteam werkt tijdens de cluster talen/cultuur vakdoorbrekend en brengt de leerstof voor Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis en burgerzin aan.

Ook pedagogisch pakken we de lessen helemaal anders aan, want elke schoolweek staan twee leerkrachten samen in de klas voor een tijdspanne van 8 uur. Hierdoor verandert het frontale lesgeven (met de leerkracht vooraan in de klas) in een boeiende interactie tussen leerling en leerkracht en wisselen korte instructiemomenten af met “leren op eigen tempo”.
Beide clusters komen gedurende twee voormiddagen aan bod, in de namiddag voorzien we BUB-les, begeleid uitdiepen of bijschaven, op maat van elke leerling, afhankelijk van zijn noden. Zo werken we klasdoorbrekend en doorloopt elke leerling zijn eigen traject. Lichamelijke opvoeding, plastische opvoeding, muzikale opvoeding en het levensbeschouwelijk vak krijgen de leerlingen nog steeds van specifieke vakleerkrachten. We roosteren deze vakken in op twee namiddagen.

Dan blijft er nog de optie van vier uur over die elke leerling kiest. Deze komt steeds op woensdag aan bod. Ook deze “clustering” biedt niets dan voordelen:

  • Zo zullen leerlingen die kiezen voor de optie Latijn gedurende een volledige voormiddag Latijn leren en beleven. Het lezen van Latijnse teksten kan onmiddellijk gekoppeld worden aan een creatieve verwerking ervan.
  • De sportieve leerlingen kunnen op woensdagvoormiddag via het beoefenen van een andere sport hun basisvaardigheden (kracht, lenigheid, uithouding, snelheid, coördinatie en uithouding) aanscherpen en deze toepassen in zowel alledaagse- als niet alledaagse sporten.
  • En voor leerlingen die volledig vakdoorbrekend en projectmatig willen werken, biedt de optie project op woensdag een volledige waaier aan culturele, ondernemende en wetenschappelijke thema’s aan.

Uitbouw van een sportcampus

Vanaf 1 september 2017 gaan we in de eerste graad van start met de optie “sport” op de campus te Herzele. De optie sport laat de leerlingen van het eerste jaar voor vier lesuren extra proeven van allerhande sporten, bovenop de twee uur lichamelijke opvoeding uit het basispakket.

In de geest van de onderwijsvernieuwing willen we van Herzele onze sportcampus maken. We hebben hiervoor de nodige expertise in huis met een gedreven L.O.-team en met dhr. Verstuyft, ervaren sportcoördinator op het KAZ. Concreet betekent dit dat we vanaf het schooljaar 2018-’19 een volwaardige sportrichting zullen aanbieden in de tweede graad, zowel op aso-niveau (Sportwetenschappen) als tso-niveau (L.O. & Sport). Deze richtingen groeien door naar de derde graad, zodat deze leerlingen hun volledige schoolloopbaan kunnen afwerken op de sportcampus.

Dhr. Verstuyft zal behalve de sportcoördinatie ook de leerlingbegeleiding van deze richtingen voor zijn rekening nemen.

Waarom kiezen voor de KAZ-klas?

  • kwaliteitsvol onderwijs zoals u dat gewend bent, maar nu vlak bij u in de buurt
  • extra zorg d.m.v. coaches die de leerlingen benaderen als individu en begeleid leren leren zoals in het KAZ
  • een vernieuwende en projectmatige aanpak: de opsplitsing in vakken en lesuren wordt doorbroken om zo het actief leren te stimuleren met 2 leerkrachten continu in de klas en met korte instructiemomenten om de aandacht van de leerling er bij te houden
  • de leerlingen werken planmatig en doorlopen een flexibel leertraject

Meer info? Raadpleeg onze folder

Vestigingsplaats:
De Tramzate 9
9550 Herzele
tel. 053 60 71 23

Hoofdzetel:
Meerlaan 25
9620 Zottegem
tel. 09 326 78 40
fax 09 326 78 48

Coördinator en contactpersoon: Hans Verstuyft [gsm: 0476 80 96 49] – [e-mail: hans.verstuyft@kaz.be]